امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۶/۱۲- ۱۳:۱۰ - مشاهده: ۵۵

دوازدهم شهریور، روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس و گرامیداشت جهاد و مبارزه قهرمانان غیور این سرزمین، از رئیسعلی دلواری‌ها تا قاسم سلیمانی‌ها

دوازدهم شهریور روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس و سالگرد شهادت سردار جنوب، شهید رئیسعلی دلواری می‌باشد. ویدئو کلیپ زخم سلطه روای تجربه شکست توطئه‌های استعمار پیر علیه ایران و گرامیداشت جهاد و مبارزه قهرمانان غیور این سرزمین، از رئیسعلی دلواری‌ها تا قاسم سلیمانی‌ها است.

امپراتوری بریتانیا، بزرگ‌ترین قدرت استعماری تاریخ لقب دارد.

استعمارگری بریتانیا از زمان سلطنت ملکه الیزابت اول در سال 1583 میلادی، با اشغال جزیره گیلبرت و سپس آمریکا، کانادا و بخش‌هایی از جزایر کارائیب آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. در قرون 16 و 17 میلادی بود که بریتانیا، با ابزار نظامی و اقتصادی و ایجاد کمپانی هند شرقی به مناطق زیادی از جنوب و جنوب شرق آسیا نفوذ استعماری پیدا کرد.

هدف بریتانیا از استعمار کشورها، دستیابی به ثروت‌های طبیعی آنان از قبیل پنبه، شکر، برنج، تنباکو، نفت، مواد معدنی و حتی نیروی انسانی رایگان و همچنین دسترسی به گذرگاه‌های کلیدی دنیا برای تجارت دریایی بوده است.

نواحی تحت حکومت استعماری امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۲۲، یک‌چهارم از خشکی‌های کره زمین و یک‌چهارم جمعیت جهان در آن دوران را شامل می‌شد. قریب 90 درصد از کشورهای جهان، طعم تلخ سلطه و اشغالگری انگلستان را چشیده‌اند و تنها 22 کشور، تهاجم و ظلم انگلیسی‌ها را تجربه نکرده‌اند.

در دوران اوج استعمار انگلیس در هندوستان، بنا بر تحقیق مجله ساینس دایرکت، بین سال‌های 1881 تا 1920 بیش از 100 میلیون هندی جان خود را از دست دادند و امید به زندگی در این کشور به کمتر از 22 سال رسید.

در فلسطین، پس از آنکه آرتور بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، با صدور بیانیه معروف خود، موافقت و حمایت پادشاه بریتانیا را با تشکیل یک خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین اعلام کرد، اشغال فلسطین از سوی انگلیس از سال ۱۹۱۸ کلید خورد. قیمومیت انگلستان تا سال ۱۹۴۸ ادامه یافت و به ایجاد غده سرطانی صهیونیسم در غرب آسیا و دولت نامشروع اسرائیل منتهی شد.

نفوذ انگلیس در ایران، از سال ۱۸۰۰ میلادی آغاز شد. پس از قرارداد ۱۹۰۷، جنوب ایران رسماً به حوزه نفوذ و سلطه دولت ملکه تبدیل شد. با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، جنوب ایران از بندر بوشهر مورد هجوم نیروهای انگلیسی قرار گرفت.

دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری با گرفتن حکم جهاد از علمای نجف، به دفاع از بوشهر به پا برخاستند. انگلیسی‌ها پس از دادن تلفات زیادی در این جبهه، از عراق و هند نیروهای کمکی به بوشهر اعزام کرده و دلوار را به شدت بمباران کردند. دلیران تنگستان مقاومت غیورمندانه و جانانه‌‌ای را در مقابل پیشروی نیروهای متجاوز انگلیسی از خود نشان دادند. رئیسعلی دلواری سرانجام در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ به شهادت رسید.

پس از اشغال مناطقی از خاک ایران توسط انگلیسی‌ها، ذخیره غلات جنوب شرق کشور به دست آن‌ها افتاد و بر اساس اسناد منتشر شده، بین سال‌های 1917 تا 1919 به دلیل قحطی، سوء تغذیه و شیوع بیماری طاعون، حدود 9 میلیون نفر یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت 20 میلیونی آن زمانِ ایران قتل عام شدند.

از مهم‌ترین اقدامات استعمارگرانه انگلیسی‌ها در ایران، می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد گرفتن امتیازات بزرگ اقتصادی از قبیل رویتر، رژی، دارسی و قرارداد ننگین ۱۹۱۹، جدا کردن هرات از ایران، اجرای کودتای 28 مرداد با کمک دوستان آمریکایی خود، حمایت از رژیم صدام در جنگ نابرابر هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، جنگ ترکیبی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و نیز ایجاد فضای تبلیغاتی گسترده در کشورمان علیه جمهوری اسلامی ایران، بدعهدی در برجام، پیروی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان.

تجربه شکست توطئه‌های استعمار پیر علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران عزیز، این روزها، یادآور جهاد و مبارزه مردان غیور این سرزمین از رئیسعلی‌ دلواری‌ها تا قاسم سلیمانی‌ها است.

ویدئوکلیپ زخم سلطه راوی تجربه شکست توطئه‌های استعمار پیر علیه ایران و گرامیداشت جهاد و مبارزه قهرمانان غیور این سرزمین، از رئیسعلی دلواری‌ها تا قاسم سلیمانی‌ها

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما