امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۲/۰۹- ۱۴:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

بیانیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد به مناسبت فرارسیدن روز قدس

آخرین جمعه هر ماه مبارک رمضان، روز همبستگی جهان اسلام علیه رژیم اشغالگر قدس

به نام خدا

روز جهانی قدس، یادگار امام راحل(ره) است. امام خمینی(ره) در روز 16 مرداد 1358 همجری شمسی که مصادف با 13 رمضان 1399 هجری قمری بود و با تجدید حملات رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی به جنوب لبنان هم‌زمان‌شده بود، پیامی در حمایت از ملّت و آرمان فلسطین صادر کردند و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نام نهادند. حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم تحت ظلم و ستمدیده فلسطین یک سیاست کوتاه‌مدت و تاکتیکی نیست و این امر نه‌تنها ریشه در اعتقادات دینی دارد، بلکه از همه مهم‌تر وظیفه­ای انسانی و بشردوستانه است که بنیان آن به فطرت و ذات هر انسان آزاده از هر دین و نژاد بازمی‌گردد.

 حداقل سه عامل اصلی باعث شده است تا فلسطین به‌عنوان مهم‌ترین مسئله جهان اسلام در صدر قرار گیرد: نخست، ماهیت سرزمین فلسطین، تقدس و جایگاه آن نزد پیروان دین اسلام؛ دوم، ماهیت دشمن صهیونیستی و ادعاهای مذهبی و تاریخی و روحیه توسعه‌طلبانه و اشغالگری آن (تلاش برای مالکیت بر سرزمین فلسطین و اماکن مقدس اسلامی)؛ سوم، ماهیت ائتلاف غربی ـ صهیونیستی که به دنبال تفرقه و دودستگی میان اُمت اسلامی و تضعیف آن است تا کشورهای اسلامی همچنان وابسته به قدرت‌های بزرگ باقی بمانند.

امروزه استاندارد دوگانه کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی در موضوع فلسطین به نگرانی آزاداندیشان و صلح‌جویان جهان تبدیل شده است و این رویکرد با توجه به ابعاد حقوق بشری اقدامات صهیونیست‌ها، دیگر قابل‌تحمل مردم منطقه نمی‌باشد. سیاست‌های آمریکا به میزان بسیار زیادی در خدمت منافع اسرائیل است به‌طوری‌که برخی از نویسندگان در آمریکا مقالاتی را نوشته‌اند مبنی بر اینکه درواقع، این اسرائیلی‌ها هستند که آمریکا را اداره می‌کنند نه خود آمریکایی‌ها. آمریکا به‌طور سالانه بیش از 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی‌به اسرائیل می‌کند. حمایت‌های سیاسی آمریکا از اسرائیل نیز بسیار گسترده و بدون هیچ‌گونه محدودیت بوده است. شاهد هستیم که رفتار آمریکا با شورای حقوق بشر، یونسکو و قطعنامه‌های بین‌المللی که علیه اسرائیل صادرشده بود چگونه است. آمریکا تاکنون بیش از 40 مرتبه برای منافع اسرائیل از حق وتو استفاده کرده و این خود گویای همه‌چیز است.

به‌طورکلی دولت‌های غربی و سازمان‌های مهم بین‌المللی نسبت به حل‌وفصل قضیه فلسطین کوتاهی کرده و می‌کنند و از این رو تاکنون، تمام راه‌حل‌های پیشنهادی به دلیل نگاه جانب‌دارانه آنها به شکست انجامیده است. شورای امنیت تاکنون نتوانسته است مسئولیت خود را بر اساس منشور سازمان ملل متحد برای پایان اشغال سرزمین فلسطین برعهده بگیرد. عدم اقدام علیه نقض قوانین بین‌المللی در سرزمین اشغالی فلسطین، رژیم اسرائیل را به ادامه جنایت‌های فجیع خود علیه مردم مظلوم فلسطین جسور کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای حل‌وفصل بحران فلسطین طرحی دموکراتیک و عادلانه تحت عنوان «برگزاری همه‌پرسی ملی در فلسطین» ارائه داده که در دبیرخانه سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است.

به اعتقاد ما، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی خود و برگزاری همه‌پرسی در میان مردمان اصیل این سرزمین برای تعیین حق سرنوشت و نوع نظام سیاسی موردنظر خود، مؤثرترین راهکار برای حل این مناقشه است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی‌الاصل قادر خواهند بود نوع نظام قانونی حاکم را برگزیده و به‌صورت آزاد و برابر از حقوق آن منتفع گردند. طرح بر اساس اصول دموکراتیک و حقوق بین‌الملل، مورد پذیرش کلیه دولت‌ها و ملت‌ها تدوین شده است و جایگزین مناسبی در برابر طرح‌های شکست‌خورده قبلی خواهد بود.

کشورها باید یک کمیسیون تحقیق و تفحص در سازمان ملل ایجاد کنند تا سرکوب و تبعیض نظام‌مند در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را مورد بازرسی قرار دهد و یک نماینده جهانی سازمان ملل منصوب کنند تا با اختیار بسیج اقدامات بین‌المللی برای پایان دادن به آزار و اذیت و آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی فعالیت کند.

رژیم اسرائیل باید به خاطر نقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین، پاسخگو باشد. چنین جنایاتی نباید بدون مجازات بماند. حل بحران فلسطین تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق مسلم مردم فلسطین به‌طور کامل به رسمیت شناخته‌شده، احیا و برقرار شود. طی ۷ دهه گذشته، فلسطین جنایات بی‌شماری را از قتل‌عام، پاک‌سازی قومی، تغییر بافت جمعیت، شکنجه سیستماتیک، قتل خودسرانه، بازداشت و تمام اشکال جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را درحالی تحمل کرده که این مسئله به شگرد و شیوه عمل اسرائیل از ابتدای اشغال فلسطین تبدیل‌شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما